Google Consent mode 2.0 – vše, co potřebujete vědět

Google Consent mode (česky Režim souhlasu) a jeho verze 2.0 je v posledních dnech a týdnech velmi diskutované téma. Proč? Google v listopadu 2023 oznámil zpřísnění podmínek pro práci s uživatelskými souhlasy. Tyto podmínky se týkají práce s daty, které inzerenti nejčastěji používají pro personalizaci reklamy a remarketing. A pokud remarketing chcete používat i po 6. březnu 2024, pak se vás tato změna velmi týká.

Co je to Google Consent mode

Google Consent Mode umožňuje komunikovat s cookies vašich uživatelů v souladu s GDPR a ePrivacy. Pomocí Režimu souhlasu předáváme informace Googlu o stavu souhlasů našich uživatelů s používáním souborů cookies. Díky tomu jsme schopni s ohledem na tyto ne/souhlasy správně a automaticky spouštět jednotlivé aplikace. Consent mode využíváme pro spouštění Google Analytics (sběr dat o návštěvnících našeho webu nebo aplikace) nebo Google Ads (tvorba publik, sběr dat). Google to má

Prakticky se jedná o kus kódu, který je implementovaný na našich stránkách před všemi ostatními aplikacemi a který tyto informace posílá. Kód může vypadat takto:


gtag('consent', 'default', {
  'ad_storage': 'denied',
  'ad_user_data': 'denied',
  'ad_personalization': 'denied',
  'analytics_storage': 'denied'
});

Google consent nabývá hodnot denied a granted. V případě denied se jedná o uživatelův nesouhlas, v případě granted pak analogicky o uživatelův souhlas. V souladu s platnou legislativou jsou reklamní (ad_) a analytické (analytics_) souhlasy nastaveny na denied, takže na servery Google se neodesílají žádná data. Pokud uživatel začne souhlasit, změní se nastavení na granted a aplikace začnou posílat data.

Pokud by vás toto zajímalo detailně, doporučujeme mrknout na dokumentaci od Google: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent.

Jak zjistím uživatelův souhlas nebo nesouhlas?

Všichni si ještě dobře pamatujeme tu paniku a následné propady v datech, když jsme měli v roce 2022 upravit naše cookie lišty a vyžadovat aktivní souhlasy. Pokud jsme to ale udělali správně, tak souhlasy máme. Je je „jen“ potřeba mít napojeny na Google consent mode. Možností jak to udělat jsou v zásadě 3:

  1. mít cookie lišty vyřešenou pomocí Consent management platformy (CMP) jako je Cookiebot, Complianz a další, které toto za vás udělají automaticky (POZOR: pouze ale v placených verzích),
  2. mít krabicové řešení typu Shoptet, kde bude o vás „postaráno“,
  3. propojit si to sám třeba pomocí Google Tag Manageru.

Co je nového v Google Consent mode 2.0 a proč to mám řešit?

Google zpřísňuje svoje zásady pro práci se souhlasy uživatelů z Evropské unie (protože musí). Toto zpřísnění se týká těch firem, které chtějí uživatelská data používat pro personalizaci reklam a remarketingu. V praxi jde o 2 souhlasy navíc.


gtag('consent', 'default', {
  'ad_user_data': 'denied',
  'ad_personalization': 'denied',
});

Co ad_user_data a ad_personalization řeší?

ad_user_dataSleduje souhlas uživatele s odesláním jeho údajů službám Google pro reklamní účely.
ad_personalizationSleduje souhlas uživatele s personalizovanou reklamou od služeb Google.
Co řeší ad_user_data a ad_personalization

Proč to řešit je nasnadě. V případě, že chceme používat personalizovanou reklamu s využitím návštěvnických dat, chceme používat remarketing (klasicky, uživatel byl na mém webu, prohlížel si produkty, ale nenakoupil), musíme tyto souhlasy přidat. Jinak nám tam ta data nepotečou a remarketing nebude fungovat.

Co s tím teď mám dělat?

Tady záleží na tom, jak máme spravovanou cookie lištu. Pojďme se podívat na nejčastější scénáře.

  • Cookie lištu mám spravovanou přes Consent management platformu nebo v rámci mého krabicového řešení – Tj, všichni ti, co mají Shoptet nebo placené verze Cookiebot, Complianz a dalších CMP. Tady by mělo stačit „věřit“, že to za vás tyto platformy vyřeší. Je to pouze potřeba zkontrolovat. Pokud nechcete pouze „věřit“, doporučujeme napsat na podporu dané platformy dotaz, jestli to za vás vyřeší.
  • Mám vlastní řešení cookie lišty – V tomto případě bude potřeba upravit gTag, který se posílá, případně upravit nastavení v Google Tag Manageru. Toto se týká i těch, co mají sice Cookiebot a Complianz, ale neplatí si je.
  • Cookie lištu nemám – Pokud chcete používat remarketing, tak teď už je opravdu čas lištu nasadit 🙂

Nu. A pokud se vám do toho nechce, nemáte na to čas a ani náladu, ozvěte se nám. Rádi vám s kontrolou i nastavením Consent mode 2.0 pomůžeme.

Sdílejte: 

Jsme digitální marketingová agentura, která vám pomůže se odlišit na trhu! V agentuře Yaneba pomáháme našim klientům posunout jejich značku v on-line prostředí na vyšší úroveň. Poskytujeme komplexní digitální služby na profesionální úrovni. Můžete si být jisti, že spolupráce s námi uspokojí všechny potřeby vaší společnosti v oblasti digitálního marketingu a přinese hmatatelné výsledky.

Víme, že univerzální přístup nefunguje, a proto s vámi budeme úzce spolupracovat a vše vám vysvětlovat. Chceme vždy plně porozumět vašim potřebám. Každá strategie, taktika nebo doporučení je přizpůsobeno vašim konkrétním cílům. Pečlivě vše ověřujeme na datech. Díky tomu dosahujeme opakovaně úspěchů.

Pokud potřebujete pomoct s nastavením strategie, viditelností ve vyhledávačích nebo s reklamou na sociálních sítích, určitě se nám ozveme. Poradíme si takřka se vším.